dia dah kental

 dah mula banyak menerima apa y berlaku,
kalau barang hilang,
dah mula menerima salah sendiri,
mungkin juga barang yang hilang itu rententan daripada apa yang kita buat,apa salah y dibuat dalam kehidupan seharian,
contoh diambil, kita berniat untuk menderma duit kepada anak yatim,kesibukan membuat kita lupa,maka ALLAH tarik balik duit itu,hilang lah ia,oleh itu,niat yang baik harus disegerakan,
kini..
dah mula menerima takdir yang ALLAH beri
dah mula mengerti,memahami,mendalami apa itu makna 'kunfayakun'
dah mula tau bila hati ta tenang,bila juga hati tenang,bila juga hati dipenuhi tompokan hitam,bila juga hati menjadi suci :)
  

raya kedua bersama gigi yang sakit






kalau kita sakit gigi...

gosok gigi 10 kali pon tade hal
tidur banyak2 kali time raya pon tade hal
sakit kt kepala pon mula la nak menyibuk nyibuk
tinggal kat rumah sorang sorang pun tade hal
baby2 cumel kt depan mata pon watlek je
orang nak bagi duit raya pun taknak
nak tangkap gambar orang pun malas
nak tolong mak pun malas
nak pakai cantek2 pun malas
semuanya malas
maaaaalaaaaaassssssssssssssss
nak makan pun malas
nak minum pun malas




ok..tu je cerita gigi yang menggila di pagi raya












pakai tudung vs tak pakai tudung



"orang pakai tudung labuh bukan nak senyum pun kalau orang senyum kat dia"

"orang pakai tudung labuh kadang2 tak freindly langsung"

"orang pakai tudung ustazah lah"

"kalau saya tak pakai tudung pun ,bukan lelaki nk tengok saya"

eh eh eh

24:31

And tell the believing women to reduce [some] of their vision and guard their private parts and not expose their adornment except that which [necessarily] appears thereof and to wrap [a portion of] their headcovers over their chests and not expose their adornment except to their husbands, their fathers, their husbands' fathers, their sons, their husbands' sons, their brothers, their brothers' sons, their sisters' sons, their women, that which their right hands possess, or those male attendants having no physical desire, or children who are not yet aware of the private aspects of women. And let them not stamp their feet to make known what they conceal of their adornment. And turn to Allah in repentance, all of you, O believers, that you might succeed.

kan? dah terang2 ALLAH suruh perempuan beriman tutup aurat

tak kesah lah orang tak pakai tudung tu friendly ke,mulut baik ke,bersopan ke,ada adab ke,,

tapi kebaikan diorang bukanlah menjadi backup untuk tidak bertudung

sebab menutup aurat tu hukunnya wajib,perintah ALLAH
kitakan ISLAM

jadi sila rasa bersalah kalau tak pakai tudung,tak tutup aurat,sila sila sila dan sila :)


pst: maaf kalau ayat saya agak kasar,insan biasa.tak reti menyusun kata

kadang2



kadang kadang
aku ini seorang yang kadang-kadang.aku bukan selalu.aku bukan tidak selalu
aku cuma.. kadang-kadang
kadang-kadang aku suka dia.
kadang-kadang aku suka mereka.
kadang-kadang aku suka si aku.
kadang-kadang aku suka makan bersama hanya mulut aku dan tangan aku
aku tidak perlu teman,cakap mereka,tawa mereka
aku perlu berkata sendiri,bermadah sendiri,berpikir sendiri
kadang-kadang sembunyi tempat aku.sembunyi aku dari kota dusta.sembunyi aku dari teman senang,sembunyi aku dari sibuk projek
kadang-kadang aku suka tidur dimana saja
di kereta, di pejabat, di kelas.
mata dikatup tanpa dipinta,aku lemah menolak tolakan kelopak.maaf aku
maaf aku.maaf pada yang malu kenali aku..itu aku.kau pergi jika malu.u tak tolak.pergi saja






erti hidup pada akhowat itu





semakin difahami..


hidup mula mencari ILLAHI..


hidup mula mencari SYURGA..


hidup mula berpegang kitab quran


hidup mula mencari hadis


hidup mula mencari sahabat,bukan kawan,tapi sahabat jitu


hidup mula faham..jika dikejar itu dunia,jika dikejar itu martabat,jika dikejar itu pangkat,jika dikejar itu wang...... ........ ....... maka sempitlah hidup,larilah hidup.....buta kita akhirat kelak



bila besar,erti kental semakin dimengerti..



K.E.N.T.A.L


kentalnya si dia bilamana bicara dikatup

kentalnya si dia bilamana pandangan dilarikan

kentalnya si dia bilamana nafsu dikawal rapi

kentalnya si dia bilamana alasan diminima

kentalnya si dia bilamana puasa diisqamahkan

kentalnya si dia bilamana sunat dibanyakkan

kentalnya si dia bilamana kebaikan dirahsiakan

kentalnya si dia bila hati dijernihkan

kentalnya si dia bilamana aurat terpelihara

kentalnya si dia bilamana berhijrah dan berhijrah lagi

kentalnya si dia bilamana MUHAMMAD dijadi ikon

kentalnya si dia bilamana erti cinta dimngerti

kentalnya si dia bilamana akhowat sejati menjadi sasaran

kentalnya..ya itu kental..itu baru kental dear :)











first day kerja

ya,,saya yang berumur 20 tahun akhirnya berjaya kerja..banggajap

alhamdulalillah..mungkin juga berkat tak tidur lepas subuh 3 4 hari ni,rezki digapai gapai di genggaman

kerjanya senang je..eh susah la..penat..kerja jaga koperasi ni penat lah..sebab ni punya koperasi manyak barang kot! siap jual cheese cake,jelly drink,air tin,cupcake,pizzaa bagai2..dah la mahal2

aku tak paham nape bebudak ni sanggup beli mashmelloq y kemotek je harga dak la singgit 3o sen..

rupenya bebudak sini kayo2 blako..no wonder laa..bawak duit siap 50 hengget bai! terkentut aku tengok!

masalahnya,ada pulak pesen budak comel ..kecik paras lutut aku kot..depa ni tak reti kira duit plop..duit ada 70 sen nak beli air singgit lebih la..cupcake singgit lebih la..las2 aku guna duit aku belanja dworang..ALAMAKKK POKAIII LA DUA  MINGGU LAGIIII..


yang paling tak boleh belah bila kena potostat depan belakang..dah macam add math tajuk probability dah aku rasa susah dia nak potostat..haha..btw i love it!




si aku si dia si beliau si mereka





si aku ingin berubah
si aku terasa kosong didalam hatinya
kosong bukan kerana tiada teruna di hati
kosong kerana si aku lari dari ALLAH
si aku yang kesepian
si aku yang selalu bangun pun tidak subuhnya
si aku yang selalu gelak ketawa
si aku yang sering mencari gosip
si aku yang sombong dengan ALLAH
si aku yang sombong mintak tolong
si aku yang pemalas
si aku yang jarang solat sunat
si aku yang cari ketenangan hanya dengan lagu
si aku yang kuat makan
si aku yang kuat tidor

si aku pun lari dan lari menjadi aku
si aku cari si aku yang bersikap lain
si aku yang ingin mengubah menjadi si aku yang lebih baik
si aku yang ingin membersihkan hatinya kembali
si aku yang ingin memenuhi hatinya dengan cinta ALLAH

si aku pun mencari si dia yang baik
ya si dia
si dia yang mengajak si aku solat bersama
si dia yang mengajak si aku membaca mathurat
si dia yang secara senyap mengajak si aku sembahyang sunat
si dia yang sentiasa senyum dikala beribadah
si dia yang kurang mengeluh
si dia yang rendah diri
si dia yang kawal nafsu makan tpi tidak tidurnya,ngeh2
si dia yang jaga pergaulannya
si dia yang sering bangun malam menghadap sejadah
si dia yang sering mentarbiyah si aku


si aku bahagia
si aku berada di bulatan gembira
si aku mula tahu tujuan hidup
si aku mula tahu belajar ini ibadah,solat ibadah
si aku mula sembahyang awal waktu
si aku mula  subuhnya dikejutkan dgn sendiri
si aku mula ke program agama
si aku mula tenang dalam kerjanya
si aku mula berjadual hidupnya
si aku mula mengamalkan mathurat pagi dan petang
si aku mula tinggalkan korea2 y lagha
si aku mula tinggalkan muvie eng y seksi2
si aku mula tinggalkan cinta khayalan menuju cinta abadi
si aku mula mengubah itu mengubah ini
si aku mula sedar itu sedar ini
si aku mula cuci hati disana hati disini
ya..itu si aku yang berubah..si aku ingin ke syurga..
si aku ingin menarik si beliau dan si mereka ke syurga juga :)



si aku takut si aku tak boleh hidup tanpa si dia
si aku mula rindukan si dia...





terima kasih si dia..terima kasih..dan terima kasih..si aku harap si dia sentiasa dan sentiasa mendampingi,menyayangi,mengingati..si aku tenang kini..

si aku.

.mula..


menjadi baik.. :)






jum buat kawan2

Ketika Ambil Wuduk niatkanlah dalam hati...

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, putihkanlah >mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan.
"Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".






kalau nak jadi matang





kalau nak jadi matang
kita kena fikir matang
kalau nak jadi matang
kita tak boleh gelak banyak2
kalau nak jadi matang
kita tak boleh main2 dalam percakapan
kalau nak jadi matang
kita harus fikir jauh jauh dan jauhh
fikir tentng masa depan kita
kita yang akan berkahwin,mampukah? ada duit ke nak kahwen?
ada duit nak tanggung isteri anak?
kalau nak jadi matang
kita harus jadi bijak
kita harus belajar rajin2
kita dah tak da masa dah nak belajar main2,sebab kitah dah takda backup,dulu masa kecik2 masa UPSR tidak apa jika nak belajar main2 sebab kita masih ada PMR dan SPM untuk back up
kalau sekarang? sapa nak back up?emak ayah? takkan nak duduk bawah ketiap mak ayah sampai tua?
kalau kita tak belajar rajin2 nnty nak kerja apa? tukang cuci,tukang kotor?




sekarang pun dah nak kiamat
kalau kita buat dosa an,tak guna sesen pun
baik kit kumpul pahala
pedulikan game2 yang lalai tu
pedulikan drama2 korea y double melalaikan tu
pedulikan artis2 punya story                                                          
pedulikan boyfriend2 kita yang hensem2 tu
pedulikan kawan2 yang kuat mencarut tu
pedulikan rokok2 yang buang duit tu
pedulikan arak2 y syaitan kencing tu
pedulikan kelab2 yang gelapkan hati tu
pedulikan,pedulikan




kita dah tak ada masa
sekarang lah masanya nak kumpul banyak2 pahala
kita kan nak masuk syurga
dunia ni sekejap je pun nak hidup
akhirat tu yang sampai bila2
worth sangat ke nak enjoy2 kat dunia,then kat neraka menanges2 menyesal
kamu2 igt kita ada peluang datang sini balik nk buat baik utk masuk syurga?
tiada peluang kedua ok..memang tiada

u choose




to be in hell or in paradise?








me and you



'The happiest moments when we all pray together,hug n kiss and apologise each other'

read  MATHURAT,it doesnt takes lot of your precious time

bulatan gembira



"nak share..nak share..malam tadi ada tengok video,video ni tentang hidup..kita hidaup macam mana?
bangun pagi,mandi,solat,belajar,makan,kalau rajin baca quran..tapi apa sebenarnya tujuan kita hidup?
"dan KAMI tidak menciptakan langit dan bumi serta apa yang ada diantara keduanya hanya untuk main-main"
"tujuan kita hidup 2 sahaja..beribadah..dan khalifah.."












"pakai tudung bila balik kampung sebab aurat dengan pak sedara dan sepupu2..nenek cakap 

'kau tak panas ke pakai tudung dalam rumah'

tapi itu kan aurat,tidak mahu mengecewakan nenek,saya pun balik kampung bila mana sepupu2 tiada"












"aurat,tutup la,pakai tudung yang menutupi dada,pakai stoking,handsocks,inner.."











"kak laili (akak usrah) dah nak graduate,siapa akan sambung jihad beliau? kalau bukan kita siapa lagi? kita tak risau ke attitude2  junior2 kita? perubahan perlu ada untuk ke situ..."









"kita dah besar..perlu doa tentang jodoh,yea tak dapat yang perfect pon tak apa..asalkan lelaki yang sentiasa ingin menambahkan iman dan membawa kita ke syurga"











"sunnah nabi,bila nabi makan,jika lalat masuk ke dalam makanan tuh,nabi celup lalat tu dan makan makanan tu,ada tak kita buat sunnah yang semudah ini?.."













"bila kita baru balik dari  solat di masjid..kita ternampak orang buat maksiat..apa tindakan kita? adakah kita jeling? sebenarnya tak perlu jeling..jelingan itu mencerminkan diri kita di hadapan mereka..kita hanya perlu beri salam dan beredar dengan senyuman.."



from ~kak ida,ina,fifi,laili, n me



untill then,insyaALLAH




















kakak saya

cantik.bijak.alim.tudunglabuh.kaya jpa.dah ada pakwe.sekian

ok..keluar ngan kakak best kot!
dia belanja makan
dia belanja kasut
dia bawakkan kereta
dia cerita tu ini
dia sama2 penakut anjing,kucing,monyet,serangga..sama je kami

akak cakap

"muka ni kene jaga.."

saya cakap "takmo la..nak2 kahwen nanty kak ude jaga lah.."

akak "..haaa tgok tuh..ALLAH bagi muka kita cantek,licin,gebu..tapi kita selek tangan kotor kat muka,tak jaga muka langsung,tak hargai apa ALLAH bagi.."

saya "...errr..ooo...so kak ude kene bawak la segala datuk nenek cream kat studio,tak sempat nk letak kat bilik uii,.."


.................................


akak

"kita sekarang nih dah kena doakan  jodoh kita..muga2 kita dapat jodoh yang baik2.."

saya
"untunglaaa awak dah taw da jodoh awak..kak ude ni nak cilok mane?.."

akak
"awak masuk usrah ape?.."

saya
:kak ude masuk usrah under VIM tuh.."

akak
"masuklah under akram..then masuk baktis siswa.."

saya
"mende plop tu.."

akak
"nanty orang2 alim yang slalu pergi usrah tu akan pilin org2 dri baktis siswa ni."

saya
"erkkkkkkkkkkkkkkkkk...takut..karuti"

..............................................

tadi ada anjing bawah kereta kami,,anjing tu sedap je tido..saya dan kakak menyorok belakang tembok intai2 anjing tu dari jauh,,BAPOK DEBOR..kami bunyikan siren..anjing wat dunno..kental kot anjing tu..


las2 kami tumpang kereta akak mane ntah,then suruh dia berhenti depan kereta kami,then bukak tingkap,baling batu banyak2..oke fine dgn tenangnye dye lari,,penat aku berpeluh takut..


#KAMI DARI DULU TAKUT ANJING



t.w.i.t.t.e.r ~i didnt mean that



bahaya
kadang kadang
setiap ucapan perlu dijaga
ah!
annoying,serabut

ok fine

tak..tak..
bukan bukan
cilap..cilap..
salah..salah..
bukan dia..bukan
the more i know you
the more i know you re not for me





lelaki itu


lelaki itu
bangga dengan rokoknya
bangga dengan asapnya
bangga dengan bauan rokoknya
bangga merosakkan alam
bangga merosakkan parunya
bangga merosakkan perempuan itu
bangga merosakkan anak kecil itu
bangga sebangganya menjadi makhluk perosak bumi!



to my future husband and mother in law..you are prohibited to read this post



this is the fact of your own wife

my name is nur ezzati adnan but people used to called me kak ude but i hope you call me as ezzati
ok skrg nak ckp bahasa ibunda plak
saya suka melukis
saya suka mewarna
saya suka acrylic,pastel and a little bit of water colour

saya seorang yang pemalas!
pemalas pemalas dan pemalas..
kenapa?

saya malas nak lipat kaen..
tyme2 saya sibuk,kain2 saya kumpul byk banyak dan byk2..
then basuh dgn mesin
then nak agkt kain pon malas malas2 dan mls
selalunya roomate yang angkat kain saya

kenapa saya malas nak angkat kaen kawan2?
sebab saya malas nak lipat kain tuh
kenapa malas nak lipat kain kawan2?
sbb malas nak gosok kain tu
hahahahaah

ah lagi satu
tudung..saya malas nk tgok tudung tu
besangkut kat sana sini situ sinun
merata rata

tu belum kira buku2 y betebaran sana sini
meja study jgn ckp la mcm mana
barang2 kat situ asyik terberanak ..setiap hari dia beranak
kalau dia larat, dye branak 5 6 ketul dlm sehari..annoying kan?

stoking saya paling bermasalah!
asyik hilang2 je
tak taw sape y curi
takkan beruk kot?
beruk mana pergi sekolah
yang saya tahu stoking larrie tu dah ilang warna hitam dan cokelat
terpksa pkai stoking lain sebelah (ngeh2)

tapi yang saya tahu saya rajin plak bila kat rumah
kat rumah saya rajen plak basuh baju,lipat kain,angkt kain,memasak,mgemop lantai..
erm
musykil ni









Did you ever fall for someone you know you shouldn't?
Try hard to fight your feelings, but you just couldn't?
You fall deeper with each passing day,
But try to hide it in every possible way.
He's only a friend, and nothing else--
That's the lie you keeping telling yourself.
You keep on saying he's just a bud,
But deep inside, you're falling in love.
You get so giddy when you meet his eyes,
But keep reminding yourself it isn't right.
A simple glance turns into a stare,
But you pretned that you don't care.
It's "not right" for you two to be.
Is that why you hide it so no one can see?
But how long will you pretend?
Keep lying that he's just a friend?
Perhaps your feelings you can never show.
Perhaps it's "wrong" for him to know.
Your friendship can't be risked over this,
So being his girl is an impossible wish...



cinta itu cinta ini



erm cinta dan cinta dan cinta lagi
post sebelum ni saya ada ckp yang cinta pertama kita ialah ALLAH!
cinta kedua is our parents,relatives,husband and wife
cinta ketiga?
ni lah cinta yang saya nak habaq mai ni
cinta ketiga ialah cinta y datang dari fitrah manusia tu sendiri
manusia dan cinta
erm
mmg takleh nak pisah weh
kalu aku dulu suka maen2 tukar
masa kat sekolah dulu, kejap2 suke mamat A, pastu suka mamat B plop
naek skolah menengah suke mamat C,D,E..
masuk u suke mamat H,I,J...then our husband be the Z one? isnt its unfair? the last one for our beloved husband?

ahahah

kalau ada bisikan cinta tuh
kita kena pandai pandai la halau bisik2 tu
alaa..relax beb, tak larinya jodoh kita..
kita hanya jaga diri kita,jaga hati kita (penuhkan hati kita dgn cinta ALLAH)(selitkan dgn cinta mak ayah)
bila tiba masanya..ermmm baru masukkan cinta y kita simpan tu utk jodoh kita..


contoh la kalu cinta tu kita ada 10,
5 dari cinta tu dah bagi kat first love kita, 2 bagi kat boyfriend kita y ke-2,lagi 2 bagi kt boyfriend kita y ke-3..then untuk our beloved husband tggal berapa kawan2?
tinggal 1 je cinta kita utk suami kita?????????


tak ke hampeh dampeh?????????


erm..simpan je la semua tu yeeee

tunggu

sabar...

worth to wait rather than waste not wait..you got it?
ok..untill then..bye2..nak balik ostel..da nk kul 4 pagii...=.=

acrylic painting2



bro KHALID asked us to make one painting based on our design..ho ho ho
we were quite blurred
then
i searched every acrylic painting video as a tutorial
the more i searched, the more i get confused
ahah
then
i saw one acryllic painter said..
 "its no matter how  your painting is, its you paint it with your way, paint whatever you want"





acrylic painting 1




A WOMAN CRYING
this painting indicate the crying of a woman who had faced a lot of terrible experience in her life
facing this cruel word that full with injustice
when she was about to give up
theres guidance come to her
then she realized that she still have ALLAH to lean on
that she still have ALLAH that always love her