jum buat kawan2

Ketika Ambil Wuduk niatkanlah dalam hati...

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, putihkanlah >mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan.
"Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".






kalau nak jadi matang





kalau nak jadi matang
kita kena fikir matang
kalau nak jadi matang
kita tak boleh gelak banyak2
kalau nak jadi matang
kita tak boleh main2 dalam percakapan
kalau nak jadi matang
kita harus fikir jauh jauh dan jauhh
fikir tentng masa depan kita
kita yang akan berkahwin,mampukah? ada duit ke nak kahwen?
ada duit nak tanggung isteri anak?
kalau nak jadi matang
kita harus jadi bijak
kita harus belajar rajin2
kita dah tak da masa dah nak belajar main2,sebab kitah dah takda backup,dulu masa kecik2 masa UPSR tidak apa jika nak belajar main2 sebab kita masih ada PMR dan SPM untuk back up
kalau sekarang? sapa nak back up?emak ayah? takkan nak duduk bawah ketiap mak ayah sampai tua?
kalau kita tak belajar rajin2 nnty nak kerja apa? tukang cuci,tukang kotor?




sekarang pun dah nak kiamat
kalau kita buat dosa an,tak guna sesen pun
baik kit kumpul pahala
pedulikan game2 yang lalai tu
pedulikan drama2 korea y double melalaikan tu
pedulikan artis2 punya story                                                          
pedulikan boyfriend2 kita yang hensem2 tu
pedulikan kawan2 yang kuat mencarut tu
pedulikan rokok2 yang buang duit tu
pedulikan arak2 y syaitan kencing tu
pedulikan kelab2 yang gelapkan hati tu
pedulikan,pedulikan




kita dah tak ada masa
sekarang lah masanya nak kumpul banyak2 pahala
kita kan nak masuk syurga
dunia ni sekejap je pun nak hidup
akhirat tu yang sampai bila2
worth sangat ke nak enjoy2 kat dunia,then kat neraka menanges2 menyesal
kamu2 igt kita ada peluang datang sini balik nk buat baik utk masuk syurga?
tiada peluang kedua ok..memang tiada

u choose




to be in hell or in paradise?








me and you



'The happiest moments when we all pray together,hug n kiss and apologise each other'

read  MATHURAT,it doesnt takes lot of your precious time

bulatan gembira



"nak share..nak share..malam tadi ada tengok video,video ni tentang hidup..kita hidaup macam mana?
bangun pagi,mandi,solat,belajar,makan,kalau rajin baca quran..tapi apa sebenarnya tujuan kita hidup?
"dan KAMI tidak menciptakan langit dan bumi serta apa yang ada diantara keduanya hanya untuk main-main"
"tujuan kita hidup 2 sahaja..beribadah..dan khalifah.."












"pakai tudung bila balik kampung sebab aurat dengan pak sedara dan sepupu2..nenek cakap 

'kau tak panas ke pakai tudung dalam rumah'

tapi itu kan aurat,tidak mahu mengecewakan nenek,saya pun balik kampung bila mana sepupu2 tiada"












"aurat,tutup la,pakai tudung yang menutupi dada,pakai stoking,handsocks,inner.."











"kak laili (akak usrah) dah nak graduate,siapa akan sambung jihad beliau? kalau bukan kita siapa lagi? kita tak risau ke attitude2  junior2 kita? perubahan perlu ada untuk ke situ..."









"kita dah besar..perlu doa tentang jodoh,yea tak dapat yang perfect pon tak apa..asalkan lelaki yang sentiasa ingin menambahkan iman dan membawa kita ke syurga"











"sunnah nabi,bila nabi makan,jika lalat masuk ke dalam makanan tuh,nabi celup lalat tu dan makan makanan tu,ada tak kita buat sunnah yang semudah ini?.."













"bila kita baru balik dari  solat di masjid..kita ternampak orang buat maksiat..apa tindakan kita? adakah kita jeling? sebenarnya tak perlu jeling..jelingan itu mencerminkan diri kita di hadapan mereka..kita hanya perlu beri salam dan beredar dengan senyuman.."



from ~kak ida,ina,fifi,laili, n me



untill then,insyaALLAH