life for me

love seeing the sky..its toooooo pretty..beginning my day wif looking upstair,
looking the sky,
determine the shape,
sumtimes sky can create a story..
the shape made me create story such a ridiculous story,
but its kind of interesting..heee,try it!


just smile n smile..n pretending nothing bad happen..
enjoy ur life..
be a good friends
try to charm them
love them
made them laugh
cry wif them
and freind wif whoever u want,dun being too choosy!

so.juz keep it secret..dun tel anybody...shuishhhhhhhhhh


so,live ur life with adventure..
kind of boring without adventure!

im sorry that i love u


it is too beautifulll! i want to create it too!

secretttt garden! perrhh mantap siot design umah dlm citer tuh..i wonder nme la time ED aryuh tak trjumpe umah nih...kalu tk mmg ak design umah ni btol..p 4sure i wont to make it some day..mybe wen holiday...ahhhhhh..cantek banget!


tgok lah tangge tuh..fuhhh..boleh men gelongsor2 gik...dah la serba putihh..parok la kalu ade budah kecik..abes dicontenggnyer!
it is the amazing bathroom that i ever seen...perr...tapi...tapi....tapiiii....




wow..!!!!this house is very very pretty...
it will be lucky to the owner to have it..
and the ppl who design is also very2 amazing..
must be very2 extra ordinary man..
becos he can came up with this plan..
oh i wish this is my house..
huhu..
my future house ..lols..

ku takut


wah,,3 oclock..but i still cnnot close my eyes..y? cos the whole place whether in the aeroplne,in bus and in my aunt car..i had slept..erm..today i would like to say that im pretty afraid..afraid of having a handphone..im scared dat i will lose hp again! yesterday i'd bought new handphone sony ericson xperia..its quit expensive,,thats y im afraid! feel guilty as i use my dads money to buy it..oh how shamefull! im 19 but still cnnot buy it with my own money.. but i promise dat i will take cre of it and make sure not to bring it to pasar malam...gagagaa...

yeayyyyyyy!!!!

aigooo..ED n GC da abesss?
subjek tuh dah pergi meninggalkan ku..betul..mmg betul..ku suke GC instead ED..ED mmg haprak geyl! wat2 kene reject..wat2 wat lgi kene kene reject lgi..so sape y tak benci?msti lah org y tak kene reject!!! kome dah buhsan direject! kome tak phm pe kebende y kne wat sebenarnyer..so kome benci amat sgt la subject itu gamaknyer..

n pas nih da tak der la tidur2 lmbt nyer..da takder?MAAP sye tipoo..saye ttp tidur lmbt sbb ape? GC n ED? oh no..no! sebab korean drama! im addicted with dat! yes! seriously addicted..tyme malam jer..mule la otak ini memikirkan kebuhsanan melande n trus tgn tergerak ke keyboard n mncari2 drama itu ini.it is automatic reaction! cannot hinder dat! everyday n everyday! if my mind set to turn off dis comp at 12.00,but yet,still it cannot be turned off bcoz of korean drama drug! om my GOD! plizz help me..but now im trying to change my habit! im gonna do another thing,, make a tshit for my teddy bear..but im looking 4 suitable kain to make it! im sorry mom..i bet u will see messyness thing in my room! hehe

Tempat Asal Cinta

Tuesday, 24 August 2010 | Category : Life & Allah

Pernah jatuh cinta dengan orang yang hatinya sudah berpunya?

Saya pernah. Lebih sekali. Saya percaya ramai di luar sana juga pernah. Normal bagi mereka yang tidak pernah, untuk menganggap golongan yang pernah ini sebagai gatal, atau sengaja, atau mencari fasal. Normal untuk kita berkata itu ini sebelum merasai. Manusia prejudis pada apa yang mereka tidak tahu dan skeptikal pada apa yang mereka tidak faham. Ini kelaziman kita semua. Jangan kecil hati.

Gatal, sengaja, atau mencari fasal – saya tidak akan mengiya atau menidakkan mana-mana. Boleh jadi tiga-tiga. Boleh jadi salah satu. Boleh jadi bukan langsung. Jangan bilang “kejinya, aku takkan buat begitu.” Perjalanan hidup bukan semuanya dalam tangan kita untuk menentu.

Pada saya, mereka yang melalui pengalaman ini adalah golongan idealis (yang perlu direalistikkan), sedikit lemah (yang perlu dikuatkan), dan yang paling penting, terpilih oleh Allah untuk dihadapkan dengan ujian.

Kalau jatuh cinta dengan orang yang hatinya sudah berpunya itu dosa, kenapa Allah menghalalkan poligami? Fikir. Yang bikin dosa adalah perbuatan, bukan sangat perasaan.

Saya berani kata begini sebab saya banyak dosa.

Tapi itu cerita lain. Ini cerita kita-kita.

Selama hampir 26 tahun saya bernafas, mengutip pengalaman dari hidup sendiri, mengutip cerita dari hidup ratusan orang di sekeliling, saya semakin sedar, bahawa jatuh cinta adalah jatuh cinta.

Jatuh cinta setelah tahu dia sudah berpunya.
Jatuh cinta sebelum tahu dia sudah berpunya.
Jatuh cinta namun berpisah kerana hatinya diambil orang lain.
Jatuh cinta, berpisah, dia mula hidup baru dengan teman baru, namun kita masih terus menerus jatuh cinta.

Jatuh cinta adalah jatuh cinta. Titik.

Sakitnya mengetahui bahawa orang yang kita kasih itu mengasihi orang lain, atau terikat dengan orang lain, adalah sakit yang luar biasa. Bilamana dia itu suami/isteri orang, tunangan orang, atau kekasih orang, kita serta-merta mengarah hati kita supaya berhenti. Jangan sayang lagi. Tak boleh!

Hati tanya kenapa?

Kita jawab tak boleh.

Hati tanya kenapa?

Kita jawab tak boleh!

Setakat “tak boleh”, lut ke?

Biasanya kalau ada rasa benci, akan lebih mudah untuk awak berhenti mengasihi. Kalau dia itu jahat orangnya, banyak buat salah, layan awak seperti sampah, adalah modal untuk membenci. Masalahnya dia baik (kalau jahat kenapa pula awak hendak jatuh cinta, betul?), dan dia tidak buat salah, dan dia tidak layan awak seperti sampah. Jadi modal untuk membenci tidak ada. Satu-satunya modal untuk berhenti ialah kekuatan diri awak sendiri. Iman. Nekad. Dua perkara itu paling payah hendak timbul bila sudah bertembung dengan hati yang sarat dengan nafsu hendak mencinta dan dicintai. (Dan orang gila mana yang tidak mahu mencinta dan dicintai?)

Hati dengan otak, manalah duduk sebelah-menyebelah.

Apa yang saya buat dahulu untuk memboloskan diri dari keadaan ini ialah, saya berserah. Bukan berserah sekadar di mulut, tapi betul-betul berserah. Tahun demi tahun, saya semakin sedar bahawa manusia bukan kepunyaan manusia. Pasangan kekasih bukan dimiliki satu sama lain. Pasangan tunangan bukan dimiliki satu sama lain. Suami isteri juga, bukan seratus-peratus dimiliki satu sama lain. Lelaki yang saya jatuh cinta itu bukan barang runcit, yang saya boleh curi-curi ambil dari troli orang lain. Kalau pun dia dengan saya, satu hari dia boleh pergi ke orang lain. Kalau pun dia dengan kekasihnya, satu hari dia tetap boleh pergi ke orang lain. Dia ada otak, ada hati, ada kaki; dia boleh ke mana-mana sesuka hati. Setiap manusia ada hak dan daya untuk memilih. Jadi apa makna “pemilikan”? Apa makna “kepunyaan”? Wujudkah “pemilikan” dan “kepunyaan” sesama manusia? Siapa yang benar-benar memegang otak, hati, kaki, seluruh anggota manusia tadi? Siapa yang ada kuasa total untuk mengawal semua ini?

Kawan saya kata, “tempat asal cinta ada satu je.”

Saya percaya, kita jumpa jodoh kita kalau kita mula mencinta dengan mencintai Allah. Saya bukan orang yang paling baik. Saya cuma tukang redha. Tukang berserah. Tukang sujud. Tukang tadah. Dan semua ini paling ketara bila saya paling susah. Saya bukan orang yang paling baik.

Cuma dalam situasi sebegini, saya ambil langkah pertama dengan berhenti berfikir, “Aku nak dia. Aku nak dia. Aku nak dia.” Sebaliknya saya mula berfikir, “Terpulanglah, Allah. Apa saja yang Kau rasa baik untuk aku. Terpulanglah. Buatlah.” Redha dan berserah pada mulut adalah sangat-sangat berbeza dengan redha dan berserah pada hati. Hanya bila ia terjadi pada hati, akan awak tahu bezanya. Percaya cakap saya; sangat-sangat besar bezanya.

Saya percaya jodoh itu misteri. Letaknya di tangan Allah, bukan manusia. Jangan biar manusia lain menetapkan definisi jodoh bagi kita. Jodoh itu bukan mesti jatuh cinta dengan orang bujang. Atau lelaki berkopiah. Atau wanita yang tidak pernah berbuat salah. Menjadi isteri kedua adalah jodoh. Menjadi isteri pada cikgu awak adalah jodoh. Berkahwin dengan office boy tempat awak bekerja adalah jodoh. Berkahwin dengan musuh awak zaman belajar dulu adalah jodoh. Berkahwin dengan janda adalah jodoh. Berkahwin dengan lelaki yang lebih muda adalah jodoh. Berkahwin dengan duda anak tiga juga tetap jodoh. Kerana jodoh itu bubuhnya di tangan Maha Pencipta, jadi ia boleh datang dalam macam-macam rupa.

Kalau kita betul-betul hendak tahu apa akhir cerita cinta kita,
kita kena berbalik pada tempat asal cinta itu.

Dan seperti kawan saya kata,
tempatnya cuma ada satu.

http://waniardy.com/blog/?p=8320

Selfish Bitch

Monday, 17 January 2011 | Category : Ramblings

“Bila kita duduk sini lama, kita tahu yang orang putih ni sebenarnya tak ada apa. Macam kita juga. Ada pembersih, ada pengotor. Ada pandai, ada bodoh. Tak layak dan tak payah diagungkan pun. Media paling buat rosak. Kalau kenal orang putih melalui media, memang jadi haprak. Konon semua dia hero, walhal ramai yang zero. Yang baghal, yang gila, yang sesat, yang tak ada matlamat – bersepah. Tak semua boleh pakai. Ada benda dia lagi pandai dari kita, ada benda dia jauh lagi bodoh dari kita.”

-A senior of mine

***

(Story below may not be related.)

***

I was at a bus stop in front of Central Station, right smack in the middle of Sydney city, with my husband, waiting for – obviously – a bus. It was rather late at night and the benches were full. People heading home from work, from shopping, from picnic, from dinner, from the Sydney Festival, waiting for – obviously – a bus.

“Excuse me, where can we buy the bus ticket?”

It was the two Mexican ladies who sat next to me.

“Oh, you can buy it on the bus.”
“I thought you can’t do that and you’ve to buy it somewhere- no?”
“Nah, that’s during the day. You can buy it on the bus at night.”
“Ahh. Thank you so much.”
“No worries.” I smiled.

Sitting next to my husband were two Indian families. Young couples with babies, both of them. They didn’t seem like Indian-Australians to me. They seemed like South Indians. I could tell by the way they dressed and spoke. They had probably lived here for a year or so, like me. You could tell that too if you look at me.

One of the babies was crying, fairly loud, while the mother and father gently tried to hush him down. It wasn’t really a scene; there were more than twenty people at that long stretch of bus stop and none of them seemed bothered by the baby. Babies cry, obviously. This baby was possibly tired. It was 10pm; potentially his bedtime but sleeping could be a problem as the bus stop was at the side of the road – obviously – and the road was banging with cars and buses and big bikes.

Then out of nowhere, a local forty-something woman appeared, with her bags and a dull hat and a guitar case, walking straight towards the couples and barged in rudely: “WHY IS HE CRYING?? WHAT IS WRONG WITH HIM?? I can’t stand babies crying! I can’t sleep, I can’t do anything! Stop! Make him stop!” And she went off angrily, stomping her feet.

Selfish bitch.

I couldn’t hear what the young parents replied; their voices were low. Maybe they said “sorry” because the father cradled his son right away and tried to comfort the little guy.

The selfish bitch stood by the bus stop signage and glanced at the baby from far. She could still hear him crying. She stood further. She could still hear him from where she was standing but this time she couldn’t stand any further because she had to remain within the bus stop – she was waiting for a bus, obviously – so all she could do was sulk. Sulk and sulk and sulk. As if the baby’s teeny weeny voice could explode her brain (if she had any) and cause cancer to her ears. Her facial expressions exhibited total resentment and repel towards the innocent child, and quite a few times I heard her went, “URGH!”

She didn’t hide her nasty mood and mean spirit at all.

Selfish bitch.

Later, a local thirty-something man walked to the same bus stop. Since the benches were full, he stood by the signage. The selfish bitch tried to start a conversation with him. I observed her with my eagle eyes and rabbit ears and it didn’t take me long to realize that she was flirting. Worse, she was flirting AND raging at the same time. How, you ask? She was talking flirtatiously to the man and every time the baby’s voice reached her ears, she turned and looked sharply at the baby in revolt. “URGH!” Then back to the man, smiling coquettishly. Boy, was I tempted to give her a good slap right there and then. And you know what? The man didn’t even seem interested. Why should he? The woman was middle-aged and short and ugly and most importantly, bitter. She was spiteful and it showed. Everyone at the bus stop witnessed this scene that she created – obviously – not the baby.

Selfish bitch.

I’ve never chanted selfish bitch so many times in one night and in my entire life. As much as the baby disgusted her, she disgusted me a bajillion times worse. This selfish bitch was exactly the kind of woman who would abuse children and dump babies. The kind of woman that sane men will never want to marry and spend their whole lives with. The kind of woman whose siblings would loathe her visits, whose friends would love to kick out of their houses. Why was she carrying a guitar, anyway? An artist should have a sensitive heart and not be harsh to babies. Yes, she had the right to feel whatever she wanted but to actually display that hatred in public? She shouldn’t be carrying a guitar. She should carry a sign that says I HATE BABIES AND I AM FUGLY instead. I was speculating and stereotyping all I can that night – guiltlessly – because she was one.selfish.bitch.

FROM WANI ARDY