FINAL BOARD PRESENTATION ON BAKO PROJECT- HIDAYAH RAMLAN

Project located at MUARA TEBAS, BAKO.
MUARA TEBAS- 300 years
THEME- CHINESE





ku

lalu kubicara sama angin,
 biar alam mengerti ku juga punya hati :')

petua jadi insan HEBAT

anda nak jadi hebat?

setiap hari, cuba buat ni..

bangun pagi kul 4.
1.solat tahajjud,taubat,hajat,witir
2.solat sunat then solat subuh
3.mathurat
4.solat sunat dhuha
5.baca al quraan,hafal surah
6.solat sunat,zohor,solat sunat,baca quran
7.solat sunat,asar,mathurat,baca quran
8.solat sunat,maghrib,solat sunat,baca al quran
9.solat sunat,isyak,solat sunat..

sayang kamu kerana Allah

saya ada seorang kawan,
nama  dia kak ida

sangat baik
sejuk mata bila pandang
saya sangat sayang dia..
dia seperti namanya..hidayah,petunjuk
dia datang merubah hidupku
bersamanya aku belajar makna hidup,
aku belajar kepentingan akhirat
aku belajar untuk mengimbangi dunia
aku belajar hidup berprotokol
aku belajar membaca mathurat
aku belajar melakkukan solat sunat selepas solat
aku belajar untuk menjadi imam
aku belajar untuksolat berjemaah
ya aku juga sudah mula berjinak melaksanakan solat tahajjud,taubat,witir,dhuha,
ya..dia..dia yang ku kagum,ku cinta kerana Allah..

hari hari yang berlalu..aku panjatkan doa agar aku sentiasa beristiqamah,memperbaiki diri menjadi yang lebih baik untuk Mu..:

dia dah kental

 dah mula banyak menerima apa y berlaku,
kalau barang hilang,
dah mula menerima salah sendiri,
mungkin juga barang yang hilang itu rententan daripada apa yang kita buat,apa salah y dibuat dalam kehidupan seharian,
contoh diambil, kita berniat untuk menderma duit kepada anak yatim,kesibukan membuat kita lupa,maka ALLAH tarik balik duit itu,hilang lah ia,oleh itu,niat yang baik harus disegerakan,
kini..
dah mula menerima takdir yang ALLAH beri
dah mula mengerti,memahami,mendalami apa itu makna 'kunfayakun'
dah mula tau bila hati ta tenang,bila juga hati tenang,bila juga hati dipenuhi tompokan hitam,bila juga hati menjadi suci :)
  

raya kedua bersama gigi yang sakit






kalau kita sakit gigi...

gosok gigi 10 kali pon tade hal
tidur banyak2 kali time raya pon tade hal
sakit kt kepala pon mula la nak menyibuk nyibuk
tinggal kat rumah sorang sorang pun tade hal
baby2 cumel kt depan mata pon watlek je
orang nak bagi duit raya pun taknak
nak tangkap gambar orang pun malas
nak tolong mak pun malas
nak pakai cantek2 pun malas
semuanya malas
maaaaalaaaaaassssssssssssssss
nak makan pun malas
nak minum pun malas




ok..tu je cerita gigi yang menggila di pagi raya












pakai tudung vs tak pakai tudung



"orang pakai tudung labuh bukan nak senyum pun kalau orang senyum kat dia"

"orang pakai tudung labuh kadang2 tak freindly langsung"

"orang pakai tudung ustazah lah"

"kalau saya tak pakai tudung pun ,bukan lelaki nk tengok saya"

eh eh eh

24:31

And tell the believing women to reduce [some] of their vision and guard their private parts and not expose their adornment except that which [necessarily] appears thereof and to wrap [a portion of] their headcovers over their chests and not expose their adornment except to their husbands, their fathers, their husbands' fathers, their sons, their husbands' sons, their brothers, their brothers' sons, their sisters' sons, their women, that which their right hands possess, or those male attendants having no physical desire, or children who are not yet aware of the private aspects of women. And let them not stamp their feet to make known what they conceal of their adornment. And turn to Allah in repentance, all of you, O believers, that you might succeed.

kan? dah terang2 ALLAH suruh perempuan beriman tutup aurat

tak kesah lah orang tak pakai tudung tu friendly ke,mulut baik ke,bersopan ke,ada adab ke,,

tapi kebaikan diorang bukanlah menjadi backup untuk tidak bertudung

sebab menutup aurat tu hukunnya wajib,perintah ALLAH
kitakan ISLAM

jadi sila rasa bersalah kalau tak pakai tudung,tak tutup aurat,sila sila sila dan sila :)


pst: maaf kalau ayat saya agak kasar,insan biasa.tak reti menyusun kata

kadang2



kadang kadang
aku ini seorang yang kadang-kadang.aku bukan selalu.aku bukan tidak selalu
aku cuma.. kadang-kadang
kadang-kadang aku suka dia.
kadang-kadang aku suka mereka.
kadang-kadang aku suka si aku.
kadang-kadang aku suka makan bersama hanya mulut aku dan tangan aku
aku tidak perlu teman,cakap mereka,tawa mereka
aku perlu berkata sendiri,bermadah sendiri,berpikir sendiri
kadang-kadang sembunyi tempat aku.sembunyi aku dari kota dusta.sembunyi aku dari teman senang,sembunyi aku dari sibuk projek
kadang-kadang aku suka tidur dimana saja
di kereta, di pejabat, di kelas.
mata dikatup tanpa dipinta,aku lemah menolak tolakan kelopak.maaf aku
maaf aku.maaf pada yang malu kenali aku..itu aku.kau pergi jika malu.u tak tolak.pergi saja






erti hidup pada akhowat itu





semakin difahami..


hidup mula mencari ILLAHI..


hidup mula mencari SYURGA..


hidup mula berpegang kitab quran


hidup mula mencari hadis


hidup mula mencari sahabat,bukan kawan,tapi sahabat jitu


hidup mula faham..jika dikejar itu dunia,jika dikejar itu martabat,jika dikejar itu pangkat,jika dikejar itu wang...... ........ ....... maka sempitlah hidup,larilah hidup.....buta kita akhirat kelak



bila besar,erti kental semakin dimengerti..



K.E.N.T.A.L


kentalnya si dia bilamana bicara dikatup

kentalnya si dia bilamana pandangan dilarikan

kentalnya si dia bilamana nafsu dikawal rapi

kentalnya si dia bilamana alasan diminima

kentalnya si dia bilamana puasa diisqamahkan

kentalnya si dia bilamana sunat dibanyakkan

kentalnya si dia bilamana kebaikan dirahsiakan

kentalnya si dia bila hati dijernihkan

kentalnya si dia bilamana aurat terpelihara

kentalnya si dia bilamana berhijrah dan berhijrah lagi

kentalnya si dia bilamana MUHAMMAD dijadi ikon

kentalnya si dia bilamana erti cinta dimngerti

kentalnya si dia bilamana akhowat sejati menjadi sasaran

kentalnya..ya itu kental..itu baru kental dear :)











first day kerja

ya,,saya yang berumur 20 tahun akhirnya berjaya kerja..banggajap

alhamdulalillah..mungkin juga berkat tak tidur lepas subuh 3 4 hari ni,rezki digapai gapai di genggaman

kerjanya senang je..eh susah la..penat..kerja jaga koperasi ni penat lah..sebab ni punya koperasi manyak barang kot! siap jual cheese cake,jelly drink,air tin,cupcake,pizzaa bagai2..dah la mahal2

aku tak paham nape bebudak ni sanggup beli mashmelloq y kemotek je harga dak la singgit 3o sen..

rupenya bebudak sini kayo2 blako..no wonder laa..bawak duit siap 50 hengget bai! terkentut aku tengok!

masalahnya,ada pulak pesen budak comel ..kecik paras lutut aku kot..depa ni tak reti kira duit plop..duit ada 70 sen nak beli air singgit lebih la..cupcake singgit lebih la..las2 aku guna duit aku belanja dworang..ALAMAKKK POKAIII LA DUA  MINGGU LAGIIII..


yang paling tak boleh belah bila kena potostat depan belakang..dah macam add math tajuk probability dah aku rasa susah dia nak potostat..haha..btw i love it!




si aku si dia si beliau si mereka





si aku ingin berubah
si aku terasa kosong didalam hatinya
kosong bukan kerana tiada teruna di hati
kosong kerana si aku lari dari ALLAH
si aku yang kesepian
si aku yang selalu bangun pun tidak subuhnya
si aku yang selalu gelak ketawa
si aku yang sering mencari gosip
si aku yang sombong dengan ALLAH
si aku yang sombong mintak tolong
si aku yang pemalas
si aku yang jarang solat sunat
si aku yang cari ketenangan hanya dengan lagu
si aku yang kuat makan
si aku yang kuat tidor

si aku pun lari dan lari menjadi aku
si aku cari si aku yang bersikap lain
si aku yang ingin mengubah menjadi si aku yang lebih baik
si aku yang ingin membersihkan hatinya kembali
si aku yang ingin memenuhi hatinya dengan cinta ALLAH

si aku pun mencari si dia yang baik
ya si dia
si dia yang mengajak si aku solat bersama
si dia yang mengajak si aku membaca mathurat
si dia yang secara senyap mengajak si aku sembahyang sunat
si dia yang sentiasa senyum dikala beribadah
si dia yang kurang mengeluh
si dia yang rendah diri
si dia yang kawal nafsu makan tpi tidak tidurnya,ngeh2
si dia yang jaga pergaulannya
si dia yang sering bangun malam menghadap sejadah
si dia yang sering mentarbiyah si aku


si aku bahagia
si aku berada di bulatan gembira
si aku mula tahu tujuan hidup
si aku mula tahu belajar ini ibadah,solat ibadah
si aku mula sembahyang awal waktu
si aku mula  subuhnya dikejutkan dgn sendiri
si aku mula ke program agama
si aku mula tenang dalam kerjanya
si aku mula berjadual hidupnya
si aku mula mengamalkan mathurat pagi dan petang
si aku mula tinggalkan korea2 y lagha
si aku mula tinggalkan muvie eng y seksi2
si aku mula tinggalkan cinta khayalan menuju cinta abadi
si aku mula mengubah itu mengubah ini
si aku mula sedar itu sedar ini
si aku mula cuci hati disana hati disini
ya..itu si aku yang berubah..si aku ingin ke syurga..
si aku ingin menarik si beliau dan si mereka ke syurga juga :)



si aku takut si aku tak boleh hidup tanpa si dia
si aku mula rindukan si dia...





terima kasih si dia..terima kasih..dan terima kasih..si aku harap si dia sentiasa dan sentiasa mendampingi,menyayangi,mengingati..si aku tenang kini..

si aku.

.mula..


menjadi baik.. :)